Przejd� do g��wnej cz�ci strony

Samoloty

Click here for calendarClick here for calendar

Liczba osób

Autokary

Nowość

Logowanie do biletu

Turcja - blask słońca i oświecenie

Żeby znaleźć Dolinę Kabak, trzeba przejechać wzdłuż wschodniej części tureckiego wybrzeża Morza Śródziemnego. Zaparkuj swój samochód tam, gdzie kończy się chodnik i idź (lub złap okazję) do bramy, która prowadzi do innego wymiaru.

Plaża w pobliżu Doliny Kabak
Plaża w pobliżu Doliny Kabak /New York Times Syndicate

Bądź pewny, że masz bilet. Przynajmniej tak radziła mi podczas ostatniej wizyty Emine Altindal właścicielka Shambali - nastawionego na duchowość eko-ośrodka, który kurczowo trzyma się klifu nad niemożliwie niebieską wodą zatoki obrysowanej półksiężycem plaży.

- Przyjeżdżają tu ludzie, którzy mają bilet - powiedziała.

- Bilet? Jaki bilet? - zapytałam.

- Jest jakaś ochronna energia, która otacza to miejsce jak skrzydła anioła - odpowiedziała. - Ta bujna, odosobniona dolina to drzwi do gwiazd - wyjaśniła - przechodząc przez te drzwi tracisz jeden stan świadomości, a zyskujesz inny.

To wszystko jest możliwe, ale jest bardziej prawdopodobne, że miejsce, które ja i mój partner Candy odkryliśmy w zeszłym miesiącu i gdzie spędziliśmy błogie dni wspinając się, pływając i gapiąc się na wiecznie zielone drzewa okalające lazur wody, jest po prostu najdzikszym, najbardziej odległym i najspokojniejszym zakątkiem nad błękitnym morzem.

Dolina Kabak jest położona przy Drodze Licyjskiej, długiej na 300 mil wijącej się drodze wzdłuż części tureckiego wybrzeża, gdzie kiedyś mieściła się Licja - ważny przyczółek Rzymskiego Imperium.

Poszarpane góry przytulone do brzegu morza od dawna przyciągały turystów, głównie Brytyjczyków, tym, co biura podróży nazywają "turkusowym wybrzeżem". Czarterowe samoloty zostawiają poszukiwaczy słońca na lotnisku Dalaman w tłumie rozlewającym się po kurortach, takich jak Marmaris czy Oludeniz, gdzie dostępne jest typowe angielskie śniadanko i ogrom plażowych atrakcji.

Z tych właśnie powodów trudno tam znaleźć spokojny odosobniony zakątek, jakiego zwykle poszukujemy w czasie wakacji. Sama kombinacja gór i morza, a zwłaszcza lazuru Morza Śródziemnego, ma jednak swój urok. Po jakimś czasie niesatysfakcjonujących poszukiwań, udało nam się trafić do Kabaku.

Dolina była znanym tylko wśród wspinaczy miejscem przy Drodze Licyjskiej, której części mają kilka tysięcy lat, dopóki nie zyskała popularności pod koniec lat 90. Przyjeżdżając tu, zrozumiesz dlaczego. Od głównej drogi do dna doliny prowadzi surowa, kręta ścieżka przez gęsty las piniowy, aż do lśniącego morza.

W ostatnich latach dotarcie do Kabaku stało się prostsze, ponieważ powstała droga prowadząca do środka doliny. Kilka nowych i coraz bardziej ekskluzywnych domów przyniosło powiew luksusu, do miejsca, które bez tego pozostałoby dostępne tylko dla wędrujących z plecakami. My przybyliśmy tam w najłatwiejszy sposób, małym samochodem wynajętym na lotnisku Dalaman. Niestety nie dało się nim zjechać po wyboistej drodze, więc wezwaliśmy Shambalę, a oni byli tak mili, że odebrali nas samochodem z napędem na cztery koła z połowy drogi do ich ośrodka.

Droga do doliny
New York Times Syndicate

Rzut okiem na widok z okna naszego pokoju w drewnianym bungalowie przy ścianie klifu, pozwala zrozumieć, o co chodzi z tą duchowością. Dolina Kabak jest cudownym, odległym odludnym miejscem.

Altindal i jej mąż, Hulki Altug, zbudowali Shambalę trzy lata temu jako miejsce ucieczki od nerwowego życia w Stambule. - Kiedy rozpoczęliśmy budowę, planowaliśmy, że będzie to coś dla nas i naszych przyjaciół - powiedziała.

Nazwa pochodzi od legendarnego miasta Shambala w Himalajach. Według tradycji buddyzmu tybetańskiego to magiczne miasto było ukryte wysoko w górach, gdzie wszyscy osiągali oświecenie.

- Chcieliśmy stworzyć naszą własną wersję tutaj - powiedziała Altindal

Ludzie w Shambala (theshambala.com) mają wiele wytłumaczeń na to, dlaczego Dolina Kabak jest tak bardzo wyjątkowa. To jedno z trzech miejsc, które nie zamarzły podczas ostatniej epoki lodowcowej - mówią. Jest tam wir energetyczny - przekonują.

Dobrą wiadomością jest to, że wszystkie te bzdury to jedynie pewna opcja. Nieco szalonej duchowości z wibrującymi: pokojem i miłością są dodatkiem, w który możesz wierzyć lub nie. Szefowie tego miejsca być może są hippisami, ale interes prowadzą twardą ręką: pokój, miłość i obiad punktualnie o dwudziestej.

Wszystko w tym ośrodku jest zaplanowane z dużą dbałością o detal, od domowej roboty mydła z oliwy z oliwek po starannie urządzone bungalowy.

W Dolinie Kabak
New York Times Syndicate

Poza Shambalą w dolinie wzniesiono wiele nowych budynków mieszkalnych. Proste kampingi dla podróżujących z plecakami zostały udoskonalone, by mogły pomieścić nowych turystów. Pewnego dnia zjedliśmy na lunch przepyszną grillowaną rybę w Shanti Garden (www.shantigardenkabak.com) - jednym z kilku nowych lokali otwartych tuż przy plaży. Shanti Garden ma bungalowy z pięknym widokiem i skromnym wyposażeniem, są one tańszą alternatywą dla Shambali i leżą o wiele bliżej plaży. Inny pobliski kamping, Reflection, jest specjalnie nakierowany na jogę.

Wszystkie nasze posiłki w dolinie były proste w najlepszym, śródziemnomorskim znaczeniu tego słowa - świeże składniki, wiele z nich z lokalnej produkcji, wymagające niewiele okrasy. Śniadanie w Shambali dosłownie zwalało z nóg: dorodne pomidory z lokalną oliwą z oliwek i tymiankiem zerwanym z pobliskiego krzaka, kawał sera domowej roboty, "Nutella" zrobiona z ziaren sezamowych, naleśniki z porami smażone na ogromnej patelni i chleb drożdżowy prosto z pieca.

Ale największą atrakcją jest tam natura. Dolina znajduje się tuż pod Shambalą, krótki spacer górską drogą dzieli ją od plaży z białym piaskiem. Podczas naszej wizyty woda nie była nieprzyjemnie zimna, tylko chłodna na tyle, by dać wytchnienie rozgrzanym podczas wspinaczki ciałom. W 15 minut dopłynąć można do wypełnionej wodą jaskini, gdzie wieczorem można oglądać, jak słońce przefiltrowane przez błękitne morze iluminuje na skałach miniaturowe katedry.

Droga Licyjska prowadzi w głąb doliny, a jeśli pójdziemy nią dalej dotrzemy do miasta Antalya. Pewnego wieczoru poszliśmy tą drogą z plaży w Kabaku wzdłuż ściany doliny rozkoszując się panoramą Morza Śródziemnego na każdym zakręcie drogi. Po kilku godzinach marszu, z przerwami na cieszenie się morską bryzą i widokami, przybyliśmy do wodospadu wlewającego się do lodowatego, przejrzystego basenu. Spoceni po wspinaczce, wskoczyliśmy do środka. Pierwszy kontakt z orzeźwiającą górską wodą to szok, ale nie zwlekaliśmy! Ruszyliśmy w długą drogę powrotną na plażę, a potem do doliny, a potem do naszych wrót błogości.

Lydia Polgreen

Wasze komentarze (29)

Dodaj komentarz

~pastisz -

Super pomysł to wylecieć do Turcji na kajaki, przynajmniej znajoma tak twierdzi :) Widziałem taką ofertę na zintravel, może ktoś już był?

~gloss -

Ja w tym roku podbijam Alanya, hotel Beach Club Doganay, będziemy zwiedzać i intensywnie się bawić, mamy w planach zobaczyć groty np. Jaskinię Pirata czy Grotę Zakochanych z cudownie lśniącymi kamieniami na dnie, a także tzw. "bramę życzeń", my akurat wybieramy się z alfa starem bo mieli najatrakcyjniejszą ofertę wśród wszystkich biur.

~Julka -

ja bylam w zeszłym roku w Turcji w Oludeniz i było rewelacyjnie! Nigdy wcześniej nie widziałam takich krajobrazów... A plaża... aż nie chciało mi się wyjeżdzać. A wiecie co najważniejsze? Że to wszystko jest dostępne naprawdę dla każdego człowieka chodzącego po ziemi. trzeba sie tylko dobrze rozejrzeć za fajnymi ofertami. Ja poleciałam z Alfa Starem, fajny rezydent, spoko cena... wakacje marzeń :-)

~anka -

też jadę do Turcji na wakacje. kolejny raz. ale teraz dość leniuchowania na plaży i zwiedzania najbliższej okolicy. postanowiłam pojechać na objazdówkę. szukam właśnie fajnej oferty. jak na razie znalazłam w alfie w dość przyzwoitej cenie, z ciekawym programem zwiedzania (Kapadocja, Stambuł, Pamukkale, Ankara) . tydzień zwiedzania i tydzień pobytu. był ktoś z was może na takim objeździe?

~Justyna -

Turcja ma faktyczne przepiekne... a jak cudownie wyglądają miasteczka! Np. Bodrum... cale białe miasto... z urzędu maja nakazane budowanie domów w jasnych kolorach... to robi wrażenie :-) Pamiętam to, co powiedziała nam rezydentka alfastaru :-) jak się zgubicie to za białym domkiem w prawo i na pewno dotrzecie do hotelu... taki żartowniś mały... ;-)

~marlena -

W Turcji podrabiane jest wszystko nawet ich kultura też jest podrabiana i udawana jedynie przyrodę mają piękną

~Misza -

My w tym roku też mamy w planach wakacje w Turcji i prawdopodobnie wybierzemy Bodrum hotel Okaliptus.Hotel polecili znajomi. Jest podobno pięknie położony z własną piaszczystą plażą i generalnie jest bardzo kamereralny. Znalazłąm go na stronie Alfa Star w dość dobrej cenie.

~mola -

ładny ten hotel. Ja z kolei zawsze chciałam lecieć do Turcji i w końcu uda mi się spełnić to marzenie. Tylko, że ja nie chcę leżeć w jednym miejscu. Widziałam w alfie bardzo fajną wycieczkę objazdową i mam zamiar na nią polecieć. Na szczęście to biuro nie ma drogich wycieczek, więc pewnie zostanie mi jeszcze troszkę pieniędzy na jakieś pamiątki :)

~ala do ~mola Przejdź do posta -

jeśli Turcja - to zdecydowanie objazd. Jest to tak piękny kraj, że grzechem jest siedzieć w miejscu. Ja zakochałam się w nim i byłam już trzy razy. Z alfa byłam na objeździe :orientalna Turcja" i wróciłam bardzo zadowolona. Turcja to niesamowity kraj o interesującej kulturze i wspaniałych ludziach. Na prawdę polecam ten kierunek każdemu.

~Danuta do ~ala Przejdź do posta -

O! Bardzo cieszy mnie ta opinia ponieważ właśnie wykupiłam sobię tę wycieczkę w alfie i szukam jakiś opinii ;) Ciesze się, bo jest to kolejny pozytywny post na temat tego biura, wycieczki no i oczywiście samej Turcji. Już nie mogę doczekać się tego wyjazdu

Piszesz jako Gość

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.

~smerfetka -

Kto był w tym roku w hotelu Kerem Resort koło Turgutreis, proszę napiszcie prawdę o tym hotelu. Jest w ofercie TUI

~R.R -

Turcja jest piękna byliśmy tam cztery razy polecam hotel Incekum Bich Resort .Wspaniała obsługa super wyżywienie potrawy świeże i różnorodne wspaniały Hotel dla rodzin z dziećmi. W Alani warto skorzystać z Biura Turystycznego Jolcia i Adam gdzie można wykupić prawie wszystkie wycieczki rafting ,Pamukale ,Kapadocja ,Rejsy statkami i wiele innych. Podczas wycieczek profesjonalna obsługa Polskojęzycznej Pani przewodnik ceny bardzo konkurencyjne w stosunku do tych oferowanych przez Rezydentów w hotelach. Polecam również wypożyczalnie samochodów i motocykli wypożyczysz tam też skutery i rowery .Marko Polo Saray Mah.Ataturk Cad.Otogar Girisi(Kleopatra Princes Otel Alti)Alanya Jeździliśmy tam z kolegą pięknymi czoperami.(...)

~awbar -

bylem w alaje-resort&spa polecam.jedzenie ok.hotel ok.obsługa wspałania. Alania w Tr jest piękna!!!!!!!!!