Przejdź do głównej części strony

Samoloty

Click here for calendarClick here for calendar

Liczba osób
przelot w obie strony

Opcje dodatkowe

Map 24

Nowość

Poszukaj planu miasta

Zaplanuj podróż na wakacje

Autokary

Nowość


Logowanie do biletu

"Przełajówka" od Cannondal

Rowery przełajowe są rzadkością w ofercie producentów rowerów. Rowery turystyczne, do dłuższych podróży, przeważnie powstają na bazie standardowych górali, trekkingów czy szosówek i są często wynikiem wieloletnich przebudów, optymalizacji dostosowywania do potrzeb turysty rowerowego.

Cannondale Tesoro Traveller Classic.
Cannondale Tesoro Traveller Classic. /bikeBoard

Tesoro, znanego z wyróżniających się rowerów Cannondala, łączy cechy obu tych typów. Dostajemy "przełajówkę" do długodystansowej turystyki gotową do podróży prosto ze sklepu. Bez zastanawiania się nad wyborem osprzętu i zmartwień o to, czy uda się przykręcić przedni, czy tylny bagażnik do naszej ramy.

Wrażenia

Tesoro to typowy połykacz kilometrów. Dzięki szosowemu barankowi rowerzysta ma do dyspozycji sporą liczbę dostępnych chwytów, pozwalających w długiej trasie na odpoczynek ramionom i dłoniom. Dodatkowe klamki hamulcowe zamontowane na prostej części baranka tak naprawdę stają się podstawowymi.

Dostęp do nich jest znacznie wygodniejszy i szybszy, niż do klamkomanetek, których w praktyce używamy jedynie na długotrwałych asfaltowych zjazdach lub bardziej stromych terenowych podjazdach. Same hamulce Cannondale'a działają jak przeciętne cantilevery.

Początkowo sprawiają wrażenie bardzo słabych. Okazuje się jednak, że siła hamowania rośnie po kilku sekundach trzymania zaciśniętych klamek. Jadąc stromym zjazdem lub z pełnymi sakwami można bezpiecznie hamować, jednak trzeba pamiętać, że nie są to mocne tarcze czy v-braki, do których jesteśmy zwykle przyzwyczajeni.

Jedyną wadą dodatkowych klamek jest spore ograniczenie miejsca na kierownicy, które jest potrzebne na licznik, oświetlenie, odbiornik GPS, bądź mapnik. Do drugiego wrażliwego punktu styku rowerzysty z rowerem zamontowano cieszące się dobrą opinią turystyczne siodło Brooks - B17.

Pierwsze wizualne wrażenia nie są zbyt obiecujące, ale okazuje się, że to błędne wnioski. Siodło jest bardzo wygodne, praktycznie nie wymaga przyzwyczajenia się do niego. Wykonane jest z jednego wyprofilowanego kawałka skóry przytwierdzonego do standardowych prętów montowanych do sztycy.

Ciekawostką jest śruba pozwalająca na regulację naprężenia skóry wraz z jej wyciąganiem w trakcie użytkowania. Jedną z największych zalet rowerów przełajowych, w stosunku do typowej szosówki, jest możliwość porzucenia asfaltowych traktów w dowolnym momencie.

Zamontowane w rowerze opony Schwalbe Marathon Supreme spokojnie poradzą sobie na szutrowej drodze, czy leśnej ścieżce. Problemy pojawiają się dopiero, gdy tra?my na błoto lub spadnie deszcz. Gładki bieżnik z niewielkimi wgłębieniami nie pozwala na zachowanie bezpiecznej trakcji i napędu w takich warunkach.

Kompletny napęd Shimano działa precyzyjnie i sprawnie. Zastosowane zakresy przełożeń są bardzo elastyczne i z powodzeniem wystarczą do jazdy z sakwami po utwardzonych drogach. Natomiast na lekko bez bagażu można sobie pozwolić na wykorzystanie "przełajowego" potencjału i ruszyć w trudniejszy teren. Korby zaopatrzone zostały w pedały z platformą oraz jednym gniazdem SPD - rozwiązanie uniwersalne, ale niezbyt wygodne ze względu na konieczność ustawiania pedału odpowiednią stroną.

Jeśli nie zależy nam na takiej funkcjonalności, najlepiej założyć zwykłe. Jeśli tylko mamy odpowiednio wiele siły, Tesoro może zabrać w podróż ponad 50 kg ekwipunku. Do dyspozycji mamy dwa bagażniki. Tylny posiada konstrukcję, pozwalającą umieścić dwie sakwy boczne oraz dodatkowy pakunek na platformie bagażnika. Tubus osiągnął to mocując do boku bagażnika dodatkową rurkę nośną poniżej właściwej rurki bagażnika.

Sakwy mocujemy do niej, a nie do krawędzi na górze bagażnika, co pozwala w pełni wykorzystać górną platformę. Przedni lowrider, pozwala na montaż dwóch sakw. Rama i widelec posiadają niezbędne otwory montażowe, dzięki czemu bagażniki są bezpiecznie i stabilnie przytwierdzone. Podczas używania sakw przydatna jest stopka, podpierająca rower na postoju. Tesoro jej nie ma, ale rama posiada otwór na centralnie montowaną podpórkę.

Ochronę w trakcie deszczu zapewniają dostarczone błotniki. Wykonane są z dość sztywnego, pomalowanego na czarno aluminium i lubią trochę stukać w trakcie jazdy. Są też zdecydowanie węższe, niż zwykle spotykane błotniki. Pozwala to na montaż szerszych opon i ogranicza możliwość zapchania błotem, jednak w trakcie deszczu błotniki nie chronią dobrze przed wodą i piaskiem spod kół.

Dość nietypowe, ale pozwalające na dokładną regulację, mocowanie błotników w okolicy osi koła należy mocno dokręcić, by nie pozwalało prętom mocującym na wysunięcie się podczas jazdy. Razem z rowerem otrzymujemy duży, firmowy bidon i jeden koszyk. Dodatkowo mamy miejsce i otwory na zamocowanie drugiego koszyka.

Podsumowanie

Tesoro Traveler Classic zgodnie z nazwą jest doskonałym rowerem wyprawowym. Wystarczy zaplanować trasę, zapakować bagaże i ruszać w drogę. Konstrukcja roweru zapewnia rowerzyście wygodę oraz prawdziwą wolność. Gdy tylko chce, może na gładkiej drodze połykać kilometry z prędkością szosowca. Gdy zechce odpocząć od cywilizacji, może skręcić w bok i ruszyć dowolną drogą w polne, czy leśne ostępy. Jeśli powyższe zastosowania pasują do naszego stylu jazdy, a nie mamy ochoty na własnoręczne dobieranie komponentów, Tesoro będzie udanym wyborem.

Tekst: Michał Pysz

Artykuł pochodzi z miesięcznika bikeBoard

źródło informacji: Materiał pochodzi z magazynu
bikeBoard

Warto zobaczyć

ROWER - warto zobaczyć


Skomentuj artykuł:

Wasze komentarze (1)

Dodaj komentarz

~Banbanek -

Nazwa Cannondale chyba się nie odmienia...??