Przejd� do g��wnej cz�ci strony

Samoloty

Click here for calendarClick here for calendar

Liczba osób
przelot w obie strony

Opcje dodatkowe

Map 24

Nowość

Poszukaj planu miasta

Zaplanuj podróż na wakacje

Autokary

Nowość


Logowanie do biletu

Jak przeżyć w miejskiej dżungli?

Polscy rowerzyści przez wiele lat nie mieli łatwego życia. W świadomości wielu osób (w szczególności kierowców) utarło się przeświadczenie, że rowery służą do przemieszczania się po wsiach i podmiejskich łąkach, a w mieście dla nich miejsca nie ma.

Jazda po mieście staje się coraz wygodniejsza.
Jazda po mieście staje się coraz wygodniejsza. /materiały prasowe

Na szczęście miejska infrastruktura robi się coraz bardziej przyjazna dla jednośladów. Efekty tych zabiegów już widać - na dobrze oznaczonych ścieżkach pojawia się coraz więcej rowerzystów dojeżdżających do pracy, czy spotykających się z przyjaciółmi też na rowerach! W poniższym tekście opisujemy nowe rozwiązania dla rowerzystów - np. śluzy, kontrpasy - i radzimy jak wybrać odpowiedni rower do jazdy po mieście.

Jaki rower do jazdy po mieście?

Rowery miejskie służą (zgodnie z nazwą) do przemieszczania się po ścieżkach, ulicach i alejkach - takie jednoślady mają zapewniać zarówno możliwość sprawnego i wygodnego przemieszczenia (np. z domu do pracy), jak również możliwość podkreślenia swojego indywidualnego stylu. Niektóre firmy rowerowe już podczas ich projektowania kładą szczególny nacisk na wygodę - zapewnia ją m.in. odpowiednio wyprofilowana rama, wygodne siedzisko i poszerzone żelowe siodełko.

Często razem z rowerem otrzymujemy kompletny zestaw akcesoriów: błotniki, osłonę łańcucha i szprych (tzw. dress guard,czyli ochronę przed zabrudzeniem), nóżkę, koszyk albo sakwę , szczególnie przydatnymi gdy zamierzamy dojeżdżać do pracy lub na zakupy. Oprócz tego, że są funkcjonalne, to jeszcze piękne i w bardzo modnych kolorach. Jeśli zaś szukamy roweru, który sprawdzi się nie tylko w mieście, ale również podczas weekendowych wypadów turystycznych, warto pomyśleć o rowerach zaprojektowanych z myślą o szybkiej jeździe po utwardzonej nawierzchni.


Jest coraz lepiej

Wśród nowości, które pojawiły się w polskich miastach warto w szczególności wspomnieć o elementach infrastruktury, których zadaniem jest ułatwienie bezpiecznego i sprawnego przemieszczanie się po mieście. Najważniejsze z nich wymieniamy poniżej.

Śluzy rowerowe - czyli oznaczony fragment jezdni na wlocie skrzyżowania, zajmujący całą jej szerokość. Na śluzę nie mogą wjeżdżać samochody zatrzymujące się przed sygnalizatorem - jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy dzięki niej są lepiej widoczni i mogą bezpiecznie rozpocząć dalszą jazdę na wprost (po zmianie świateł) lub zmienić jej kierunek.

Kontrpasy rowerowe - pas dla rowerów, wydzielony na drodze jednokierunkowej, w kierunku przeciwnym dla ruchu ogólnego. Innymi słowy - dzięki kontrpasom ulicami, które dla samochodów są jednokierunkowe, rowerzyści mogą jechać w obu kierunkach.

Drogi rowerowe (potocznie nazywane ścieżkami) - droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów (zwykle dwukierunkowego), oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Co ważne, droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi - konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. To odróżnia ją od pasów rowerowych.

Pasy rowerowe - czyli jednokierunkowych pasów ruchu o szerokości co najmniej 1,5 m, które są wyznaczone w ramach jezdni (ścieżki zwykle są elementem lub sąsiadują z chodnikami).

Polacy stawiają na rowery miejskie

Na efekty działań usprawniających komunikację rowerową w mieście nie trzeba było długo czekać - z analiz opublikowanych przez firmę KROSS wynika, że w naszym kraju, w ostatnim czasie, szybko rośnie popularność jednośladów zaprojektowanych właśnie z myślą o jeździe po mieście. Mowa tu o klasycznych rowerach miejskich oraz "wielozadaniowych" rowerach trekkingowych.

- Z naszych wyliczeń wynika, że sprzedaż takich rowerów w pierwszym kwartale 2012 r. była o ponad 6% większa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wygląda na to, że Polacy jeżdżą po mieście coraz chętniej i kupując rower wybierają taki, który w tym "środowisku" sprawdzi się najlepiej. Z przyjemnością obserwujemy to zjawisko. Naszym zdaniem Polska ma duże szanse, by pod względem popularności jednośladów stać się drugą Holandią - skomentował Robert Budny, dyrektor sprzedaży i marketingu z KROSS.

W ciągu ostatnich dwóch lat polskie miasta stały się dużo bardziej przyjazne rowerzystom - widocznie organy administracyjne odpowiedzialne za infrastrukturę uświadomiły sobie szereg korzyści płynących z rowerowej mody. Oczywiście, sytuacja wciąż jest daleka od ideału - ale zmiany w przepisach, liczba i długość nowo powstających ścieżek rowerowych oraz tworzenie licznych udogodnień dla rowerzystów pokazują, że sprawy zdecydowanie idą w dobrym kierunku.

***

Więcej w serwisie

Hiszpania, Chorwacja, Grecja... Dokąd na wakacje?

36 godzin w... Metropolie Europy na weekend

Polska na weekend. Ciekawe miejsca dla każdego

źródło informacji: materiały prasowe

Więcej o:
miejska,
miejska dżungla,
jak przeżyć,
szlaki,
rower,
modele ryzyka,
miasto,
nowości

Warto zobaczyć

ROWER - warto zobaczyć


Skomentuj artykuł:

Wasze komentarze (15)

Dodaj komentarz

~lodzianin -

trzeba zaczac karac pieszych za wchodzenie na sciezki (DROGI) rowerowe!!

~jovisz -

"W świadomości wielu osób (w szczególności kierowców) utarło się przeświadczenie, że rowery służą do przemieszczania się po wsiach i podmiejskich łąkach, a w mieście dla nich miejsca nie ma." te zdanie kwituje mentalnosc polskiego śmiecia. Wy fornale powinniscie zasuwac na krowach i koniach a nie samochodami!!!

~4you -

Mam kilka rowerów - górski ,miejski,spalinowy,poziomy składany ...Codziennie widzę ludzi dojeżdżających do pracy ...2kilometry! Nawet silnik nie zdąży się porządnie rozgrzać.Do tego dochodzą problemy z parkowaniem.Nie wiem czy to kwestia lenistwa, czy małej wyobrażni...

~abc -

obowiazkowe oc dla rowerzystow

~kierorzysta -

Niestety tylko kierowcy samochodów (no i niestety rowerzyści również) nie dorośli do czasów "rowerowych". Brak znajomości przepisów dających pewne uprawnienia rowerzystom i chamstwo kierowców jest ogromne! Rowerzyści również niejednokrotnie jeżdżą roztargnieni. A wprowadzony i egzekwowany powinien być zakaz jazdy na rowerze z słuchawkami nz uszach!!!!! Kamikaze!

~Piotr -

Jestem kierowcą i rowerzystą. Niestety pierwszy komentarz: "codziennie, gdy mam do wyboru być zabitym na drodze lub zabić pieszego na chodniku wybieram to d..." - oddaje dezynwolturę, brak wyobraźni, lekceważenie bezpieczeństwa swojego i innych na ścieżce rowerowej. Bo przecież wolno, bo nie ma tam ograniczenia prędkości, bo założę sobie słuchawki, zdążę przemknąć przed jadącym samochodem....i jeszcze tysiąc innych bo, odzwierciedlających głupotę, która gdyby mogła latać - jak mawiał doktor Strosmayer...

~zez -

jak przeżyć w miejskiej dżungli? to proste: codziennie, gdy mam do wyboru być zabitym na drodze lub zabić pieszego na chodniku wybieram to drugie, a to z tego względu, iż jest to mniej prawdopodobne i w dużej mierze zalezy ode mnie, czy tak się stanie.

~e -

Będziemy jeździć na rowerach bo nie stać nas na paliwo.Państwo potrzebuje pieniędzy więc pewnie powstaną płatne ścieżki rowerowe,ograniczenia prędkości i fotoradary,obowiązkowe przeglądy i OC,jazda tylko w atestowanych kaskach i kamizelkach odblaskowych.No i oczywiście podatek drogowy.