Przejd� do g��wnej cz�ci strony

Samoloty

Click here for calendarClick here for calendar

Liczba osób
przelot w obie strony

Opcje dodatkowe

Map 24

Nowość

Poszukaj planu miasta

Zaplanuj podróż na wakacje

Autokary

Nowość


Logowanie do biletu

Jak przeżyć w miejskiej dżungli?

Polscy rowerzyści przez wiele lat nie mieli łatwego życia. W świadomości wielu osób (w szczególności kierowców) utarło się przeświadczenie, że rowery służą do przemieszczania się po wsiach i podmiejskich łąkach, a w mieście dla nich miejsca nie ma.

Jazda po mieście staje się coraz wygodniejsza.
Jazda po mieście staje się coraz wygodniejsza. /materiały prasowe

Na szczęście miejska infrastruktura robi się coraz bardziej przyjazna dla jednośladów. Efekty tych zabiegów już widać - na dobrze oznaczonych ścieżkach pojawia się coraz więcej rowerzystów dojeżdżających do pracy, czy spotykających się z przyjaciółmi też na rowerach! W poniższym tekście opisujemy nowe rozwiązania dla rowerzystów - np. śluzy, kontrpasy - i radzimy jak wybrać odpowiedni rower do jazdy po mieście.

Jaki rower do jazdy po mieście?

Rowery miejskie służą (zgodnie z nazwą) do przemieszczania się po ścieżkach, ulicach i alejkach - takie jednoślady mają zapewniać zarówno możliwość sprawnego i wygodnego przemieszczenia (np. z domu do pracy), jak również możliwość podkreślenia swojego indywidualnego stylu. Niektóre firmy rowerowe już podczas ich projektowania kładą szczególny nacisk na wygodę - zapewnia ją m.in. odpowiednio wyprofilowana rama, wygodne siedzisko i poszerzone żelowe siodełko.

Często razem z rowerem otrzymujemy kompletny zestaw akcesoriów: błotniki, osłonę łańcucha i szprych (tzw. dress guard,czyli ochronę przed zabrudzeniem), nóżkę, koszyk albo sakwę , szczególnie przydatnymi gdy zamierzamy dojeżdżać do pracy lub na zakupy. Oprócz tego, że są funkcjonalne, to jeszcze piękne i w bardzo modnych kolorach. Jeśli zaś szukamy roweru, który sprawdzi się nie tylko w mieście, ale również podczas weekendowych wypadów turystycznych, warto pomyśleć o rowerach zaprojektowanych z myślą o szybkiej jeździe po utwardzonej nawierzchni.


Jest coraz lepiej

Wśród nowości, które pojawiły się w polskich miastach warto w szczególności wspomnieć o elementach infrastruktury, których zadaniem jest ułatwienie bezpiecznego i sprawnego przemieszczanie się po mieście. Najważniejsze z nich wymieniamy poniżej.

Śluzy rowerowe - czyli oznaczony fragment jezdni na wlocie skrzyżowania, zajmujący całą jej szerokość. Na śluzę nie mogą wjeżdżać samochody zatrzymujące się przed sygnalizatorem - jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy dzięki niej są lepiej widoczni i mogą bezpiecznie rozpocząć dalszą jazdę na wprost (po zmianie świateł) lub zmienić jej kierunek.

Kontrpasy rowerowe - pas dla rowerów, wydzielony na drodze jednokierunkowej, w kierunku przeciwnym dla ruchu ogólnego. Innymi słowy - dzięki kontrpasom ulicami, które dla samochodów są jednokierunkowe, rowerzyści mogą jechać w obu kierunkach.

Drogi rowerowe (potocznie nazywane ścieżkami) - droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów (zwykle dwukierunkowego), oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Co ważne, droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi - konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. To odróżnia ją od pasów rowerowych.

Pasy rowerowe - czyli jednokierunkowych pasów ruchu o szerokości co najmniej 1,5 m, które są wyznaczone w ramach jezdni (ścieżki zwykle są elementem lub sąsiadują z chodnikami).

Polacy stawiają na rowery miejskie

Na efekty działań usprawniających komunikację rowerową w mieście nie trzeba było długo czekać - z analiz opublikowanych przez firmę KROSS wynika, że w naszym kraju, w ostatnim czasie, szybko rośnie popularność jednośladów zaprojektowanych właśnie z myślą o jeździe po mieście. Mowa tu o klasycznych rowerach miejskich oraz "wielozadaniowych" rowerach trekkingowych.

- Z naszych wyliczeń wynika, że sprzedaż takich rowerów w pierwszym kwartale 2012 r. była o ponad 6% większa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wygląda na to, że Polacy jeżdżą po mieście coraz chętniej i kupując rower wybierają taki, który w tym "środowisku" sprawdzi się najlepiej. Z przyjemnością obserwujemy to zjawisko. Naszym zdaniem Polska ma duże szanse, by pod względem popularności jednośladów stać się drugą Holandią - skomentował Robert Budny, dyrektor sprzedaży i marketingu z KROSS.

W ciągu ostatnich dwóch lat polskie miasta stały się dużo bardziej przyjazne rowerzystom - widocznie organy administracyjne odpowiedzialne za infrastrukturę uświadomiły sobie szereg korzyści płynących z rowerowej mody. Oczywiście, sytuacja wciąż jest daleka od ideału - ale zmiany w przepisach, liczba i długość nowo powstających ścieżek rowerowych oraz tworzenie licznych udogodnień dla rowerzystów pokazują, że sprawy zdecydowanie idą w dobrym kierunku.

***

Więcej w serwisie

Hiszpania, Chorwacja, Grecja... Dokąd na wakacje?

36 godzin w... Metropolie Europy na weekend

Polska na weekend. Ciekawe miejsca dla każdego

źródło informacji: materiały prasowe

Więcej o:
miejska,
miejska dżungla,
jak przeżyć,
szlaki,
rower,
modele ryzyka,
miasto,
nowości

Warto zobaczyć

ROWER - warto zobaczyć


Skomentuj artykuł:

Twój komentarz może być pierwszy

Piszesz jako Gość

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.