Przejd� do g��wnej cz�ci strony

Samoloty

Click here for calendarClick here for calendar

Liczba osób
przelot w obie strony

Opcje dodatkowe

Map 24

Nowość

Poszukaj planu miasta

Zaplanuj podróż na wakacje

Autokary

Nowość


Logowanie do biletu

Pora na rower!

W jakiej pozycji unikniesz bólu?

"Droga redakcjo, pomóż, bo mnie tak kolano boli, że musiałem przestać jeździć" "Jak pozbyć się tego dziwnego przeskakiwania w biodrze?" "Co zrobić, jeśli na metę maratonu dojeżdżam bez czucia w dwóch palcach?" To wyjątki z dziesiątków listów do redakcji. Jak jeździć, żeby nie odczuwać bólu?

Specialized
Specialized /bikeBoard

Wszyscy w miarę regularnie jeżdżący spotkali się z różnego rodzaju dyskomfortami wywołanymi przez jazdę rowerem. Znakomita większość z nich może być oddalona dzięki właściwej regulacji pozycji i poprawie mechaniki pedałowania. Bo ze zdrowotnego punktu widzenia, kolarstwo jest sportem idealnym. Świetnie wpływa nie tylko na układ sercowo-naczyniowy, ale i oddala widmo choroby wieńcowej i bywa częstym zaleceniem w rehabilitacji po urazach kostno-stawowych. Dr Andy Pruitt z Boulder Center for Sport Medicine opracowując kurs o dopasowywaniu roweru do jego użytkownika wykorzystał swoje wieloletnie doświadczenie z zakresu ortopedii i protetyki. Jak powiedział nam Mike Sinyard: - Dobrze ustawiona pozycja na rowerze może wyeliminować ból, może przydać mocy, pozwala kolarzowi jechać dłużej i dalej niż było to dotychczas możliwe. Ukończony kurs Body Geometry na SBCU (Specialized Bicycle Componenets University) daje sprzedawcom potężne narzędzie, dzięki któremu możemy dostarczać klientom więcej niż konkurencja. Ważne, żeby rowerzyści potrafili rozróżnić bolesności, które stosunkowo łatwo można usunąć właściwie dostosowując rower. Często wystarczy zmienić pozycję i cieszyć się pełnią jazdy. Bywa jednak, że choroba wymaga pomocy lekarza specjalisty. Oto kilka podstawowych kłopotów trapiących rowerzystów i proste metody poprawy:

Zapalenie ścięgna rzepkowego

Zapalenie rzepki i struktur ją otaczających jest wynikiem przepracowania. Przyczynami mogą być: ostre sprinty, podjazdy na twardych biegach, skoki, podnoszenie ciężarów i, zwłaszcza na początku sezonu, niewłaściwe ustawienie siodełka. Ból zlokalizowany jest w przedniej części stawu kolanowego, poniżej rzepki i może nasilać się podczas obciążania tego stawu. Zalecany jest: odpoczynek, zimne okłady, leki przeciwzapalne i właściwe dopasowanie pozycji na rowerze.

Chondromalacia - rozmiękanie chrząstki

Jest to zapalenie lub zwyrodnienie chrząstki stawowej tylnej powierzchni rzepki odczuwane jako ból zza rzepki. Objawy nasilają się podczas podjazdów na siedząco oraz przy schodzeniu po schodach. Często terminem tym określamy pojawienie się jakiegokolwiek bólu w obrębie stawu kolanowego. Ważne jest ograniczenie wszelkiej aktywność fizycznej zwiększającej obciążanie rzepki. Jazda z wyższą kadencją, bardziej miękkie przełożenia i unikanie podjazdów - szczególnie na siodełku - pomogą zmniejszyć ucisk na rzepkę. Ponadto zalecany jest: odpoczynek, zimne okłady, leki przeciwzapalne i właściwe dopasowanie pozycji na rowerze.

Zespół tarcia powięzi

Jest to drażniące tarcie struktur tkanki łącznej rozciągających się od biodra do okolic tuż pod kolanem. Spowodowane jest to ocieraniem powięzi szerokiej uda o boczny kłykieć kości udowej za każdym razem, gdy kolano zgina się pod kątem większym niż 30 stopni. Ból ma charakter ostry i lokalizuje się na zewnątrz środkowej części kolana. Początkowo jest zazwyczaj słabo nasilony, ale z czasem ulega zwiększeniu: tak jakby śrubokręt wbijano w kolano. Powodem może być: wysoko ustawione siodełko, wąskie ustawienie stóp na pedałach, nogi koślawe albo płaskostopie. Korektę zacznij od szerszego ustawienia stóp i obniżenia siodła o pół centymetra.

"Gęsia stopa"

Zapalenie przyczepów ścięgnistych mięśni/zapalenie kaletki maziowej stawu kolanowego/zapalenie ścięgien Pes anserine to po łacinie - "gęsia stopa". Jest to określenie przyczepu ścięgien trzech mięśni (krawieckiego, smukłego i półścięgnistego) do guzka kości piszczelowej. Ból ma charakter ostry i towarzyszy mu często: obrzęk, wrażliwość oraz nasilenie podczas rozciągania tej okolicy. Bardzo trudno odróżnić zapalenie kaletki maziowej (łącznotkankowego wypełnionego płynem - mazią stawową - służącym do nawilżania powierzchni stawowych kości i ścięgien) od zapalenia pojedynczych ścięgien. Na szczęście postępowanie terapeutyczne we wszystkich tych przypadkach jest jednakowe. Zazwyczaj przyczyną jest zbyt wysoka pozycja siodełka, zatem należy je obniżyć do pozycji z ugięciem kolana do 20-40 stopni. Ponadto przyczyną może być: zbyt szeroki rozstaw pedałów i zbyt duży luz roboczy bloków. Zalecany jest: odpoczynek, zimne okłady, leki przeciwzapalne i właściwe dopasowanie roweru.

"Wiosenne kolano"

Jest to jeszcze jeden typ zapalenia ścięgien stawu kolanowego. Najczęściej występuje na początku sezonu, jest wynikiem zbyt dużego obciążenia ścięgien, które nie zostały do tego jeszcze przygotowane. Najczęściej dotyczy osób uprawiających ćwiczenia aerobowe, rzadziej rowerzystów. Ból najczęściej pojawia się w okolicy górnego brzegu rzepki i ma zwykle charakter ostry. Zalecany jest: odpoczynek, okłady z lodu, leki przeciwzapalne i właściwe dopasowanie roweru.

Ból dolnego odcinka pleców

Jest to druga, co do częstotliwości, skarga zgłaszana przez rowerzystów. Przyczyny mogą być bardzo różne. Od: słabych mięśni kręgosłupa (wzmocnić), przykurczu mięśni obręczy biodrowej (rozciągać), wcześniejszych urazów, po zmiany zwyrodnieniowe związane z wiekiem i uszkodzenia nerwów. Najczęstszą przyczyną bólu dolnej części pleców jest niewłaściwe dopasowanie roweru. Jeżeli rowerzysta cierpi na to schorzenie z powodu którejś z ww. przyczyn to złe ustawienie roweru nasili dolegliwości. W większości przypadków dotyczy to szczególnie niskich lub wysokich rowerzystów. Aby zmniejszyć obciążenie na dolną okolicę pleców, ustaw kończyny górne do pozycji neutralnej (patrz bB 5/2008), takiej jak podawanie dłoni do powitania, poprzez ustawienie kierownicy roweru wyżej i do tyłu. Ostry ból wzdłuż kręgosłupa lub tępy ból powyżej bioder, mogą być wynikiem złego ustawienia miednicy i/lub różnicy w długości kończyn dolnych. Jeżeli po dwukrotnej zmianie ustawień roweru pod okiem profesjonalisty nie obserwuje się poprawy, należy udać się do lekarza!

Ból górnego odcinka pleców

Ból ten lokalizuje się poniżej obręczy barkowej. Najczęściej obserwowany jest podczas używania przez kobiety pożyczonego roweru (bardzo częsta sprawa szczególnie w studiach fitness), w którym szerokość kierownicy roweru została ustawiona pod wymagania innej osoby. Podczas jazdy rowerem nieprawidłowo naciskają na kierownicę. Węższy rozstaw ramion kierownicy - na szerokość 40, 38, 36 cm powinien natychmiast rozwiązać problem dopasowania.

Ręce, ramiona, barki

Wielu rowerzystów ma problem z palcami rąk, które podczas jazdy na rowerze ulegają drętwieniu lub/i mrowieniu. Te zaburzenia znane są pod nazwą porażenia rowerzysty i/lub zespół cieśni nadgarstka i są zwykle związane z dopasowaniem ustawień (z wyjątkiem osób, gdzie przyczyna schorzenia ma inne źródło, a jazda na rowerze tylko je nasila). Zacznij od ustawienia klamek w rowerze do pozycji neutralnej, jeśli się w niej nie znajdują. Staraj się zmniejszyć nacisk na ręce, pamiętając, że wpływa na to ustawienie wysokości i pochylenia siodełka, a także jego szerokość.

Zapalenie ścięgna Achillesa

Ból, a czasami obrzęk ścięgna Achillesa pojawia się przy jego zapaleniu. Podobnie jak przy innych zapaleniach ścięgien, najczęściej jest wynikiem urazu z przeciążenia. Kluczową przyczyną mogą być za bardzo wysunięte do przodu bloki, lub zbyt wysoko ustawione siodełko. Najlepszą formą leczenia jest: odpoczynek, zimne okłady i leki przeciwzapalne.

"Gorące stopy"

Ten bardzo bolesny objaw może mieć wiele przyczyn, ale najczęściej jest wynikiem ucisku na nerwy lub tkanki miękkie przodostopia i często jest opisywane jako cierń pod podeszwą stopy. Zbyt ciasne obuwie lub brak wkładki ortopedycznej wspierającej przodostopie w obuwiu będą nasilały objawy. Przesuń bloki do tyłu o 5 mm i obniż siodełko o tyle samo, aby skrócić dźwignię stopy i przenieść nacisk na większą powierzchnię stopy. Włożenie wkładek z poduszeczką pod przodostopie będzie chroniło kości i zmniejszy ból. Podstawowe informacje na temat ustawienia pozycji kolarza oraz te dotyczące Body Geometry FIT przedstawiliśmy w numerze 5/2008 magazynu bikeBoard.

Opracowanie: Miłosz Kędracki, współpraca dr Sylwia Lipko-Godlewska, zdjęcie: Specialized.

Artykuł pochodzi z miesięcznika bikeBoard

źródło informacji: Materiał pochodzi z magazynu
bikeBoard

Ankieta

Rozpocząłeś już sezon rowerowy 2012?



Rozpocząłeś już sezon rowerowy 2012?

Dziękujemy. Twój głos został już zarejestrowany
WYNIKI

tak, rower już dawno wyprowadzony :)

 
78%

nie, czekam na najbliższy dłuuugi weekend

 
22%Głosów: 2134

Zagłosuj w innych ankietach »

Sezon rowerowy za pasem!

  • Nadejście wiosny sprzyja rowerowym planom, które wymagają solidnego przygotowania teoretycznego. Najwięksi zapaleńcy ruszyli na trasy jeszcze zanim narciarze zaczęli myśleć o zakończeniu zimy. Pozostali właśnie teraz powinni skompletować sprzęt i zacząć realizować marzenia o krótszych i dłuższych wyprawach. »

Kupujemy rower miejski


  • Zaprojektowano go do poruszania się po mieście na trasie z punktu A do punktu B. Jest alternatywną i znacznie tańszą niż samochód czy autobus formą transportu. »

Na zbójnickich ścieżkach

  • Mieli Anglicy swego Robin Hooda, mieliśmy i my naszego Janosika. No właśnie, czy rzeczywiście naszego? Legenda dobrego zbójnika, który łupił bogatych, a dawał biednym tak się u nas zadomowiła, że jesteśmy skłonni bez wahania przyznać harnasiowi polskie obywatelstwo. »

Wygodna pozycja na rower


  • "Droga redakcjo, pomóż, bo mnie tak kolano boli, że musiałem przestać jeździć" "Jak pozbyć się tego dziwnego przeskakiwania w biodrze?" "Co zrobić, jeśli na metę maratonu dojeżdżam bez czucia w dwóch palcach?" To wyjątki z dziesiątków listów do redakcji. Jak jeździć, żeby nie odczuwać bólu? »

Skomentuj artykuł: Pora na rower!

Wasze komentarze (2)

Dodaj komentarz

~stepford -

Czemu ludzie mecza sie na rowerach z prostą kierownicą? Masz "baranka" czesto zmieniasz pozycje chwytu i sprawa załatwiona. Oczywiscie nabrano ludzi w płaskiej Polsce na rowery górskie i teraz sie męczą. Na fajnej przełajówce obskakujesz 80% Polski :szose, pagórki, lasy , miasto etc. Czego chciec wiecej?

~pozycja -

Fajny artykuł.Szkoda,że nie na temat